wtorek, 29 listopada 2016

Z dystansem do Chińczyka

Stało się... Odkryłem 2 fanty w moim sterowniku, które mogą narobić wielu problemów i godzin spędzonych na szukaniu rozwiązań. Pierwszy z nich dotyczył CNC shielda zakupionego z Aliexpress jakiś czas temu. Skuszony ceną - 1.3$ chętnie zakupiłem takie coś:
Po podłączeniu płytki do Arduino, step stików na A4988 oraz silników krokowych okazało się, że dwa z nich kręcą się tylko w jedną stronę... Zdaża się, że step sticki padają i albo nei działają w ogóle, albo kręcą w jedną stronę. Dlatego też zmieniłem ja na całkowicie nowe. Co teraz? To samo! Przeszukałem fora, youtube, stronę GRBL, cały internet na dyskietce... i nic. Zabrałem się za sprawdzanie płytki multimetrem. Szybko okazało się, że jest zwarcie pomiędzy dwoma pinami - Y dir i Z step. Tylko gdzie to zwarcie? Szukając po płytce jak biegną ścieżki dotarłem do punktu, gdzie idą blisko siebie. Po demontażu gniazda jednego step sticka ukazało mi się to:
Pole lutownicze zachodziło na ścieżkę prawym dolnym rogiem. Po przerwaniu zwarcia i poskładaniu wszystkiego z powrotem urządzenie zaczęło działać poprawnie. YES! Gdy mój zapał trochę ostygł postanowiłem zobaczyć na stronie GRBL jakie są znane problemy. I okazało się, że są problemy z klonami Arduino, szczególnie na mikrokontrolerze portu szeregowego CH340, ale również z tymi na Atmega16u2 - tutaj nawet z oryginałami są problemy. Co prawda jest rozwiązanie problemów dla tych z atmegą, ale że mam klona z chin, to już zdążyłem się lekko zagotować. Ale patrzę na arduino, a tam na szczęście atmega16u2:) Teraz to pójdzie na pewno szybko. Niestety okazał się, że nie mogę zmienić oprogramowania wg wskazówek na stronie Arduino. Nic się nie działo z moją płytką, tak jak powinno. Próbowałem nawet na różnych komputerach, z różnymi systemami. Nic. Po poszukiwaniach znalazłem tą stronę: http://www.gammon.com.au/bootloader. A tam opcja wgrania bootloadera na Atmegę16u2 znajdującą się na mojej płytce. Szybko wgrałem z pomocą innego arduino i wróciłem do instrukcji wgrywania innego firmware, aby GRBL pracował poprawnie. Tym razem sukces!
W tym momencie te dwie sprawy są już przeszłością i póki co sterownik działa. Póki co na sucho, ale działa:)
Także dwie wskazówki kupując z Chin - arduino z atmegą16u2 jako mikrokontroler portu szeregowego (kilka $ droższa) oraz jak coś nie działa, to sprawdzić lutowanie elementów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz